Dela nyhet
BELASTNINGSREGISTRET
12 aug 2024 0 kommentarer
Belastningsregister Utdrag ur belstningsregister
Göta BK genomför varje år en kontroll av registerutdrag på ledare och andra som har regelbunden kontakt med barn i syfte att öka tryggheten i föreningen. Göta BK har bestämt att ledare, styrelse och personal ska kontrolleras.
Berörda personer får ett automatiskt genererat mail när det är två månader kvar av eller omgående när de registreras som en roll som kräver att visa upp ett begränsat registerutdrag för styrelseledamot
.
Styrelsen beslutade 2023-12-05 att godkänna Bank-ID är fullgott för identifiering och att ledarna kan använda de tre leveransalternativen som passar dem bäst.
- digitalt via digital brevlåda
- post till folkbokföringsadress
- post till annan postmottagare
Beställ ditt utdrag utan kostnad via Polisens hemsida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
1. Välj typ av registerutdrag: Arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg.
2. Leverans
a) Via digital brevlåda.
b) Via post till din folkbokföringsadress eller annan adress.
Bakgrund till att vi begär detta
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag
ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt
och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020.
Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Läs mer på https://www.rf.se/RFarbetarmed/Tryggidrott/
Vid frågor, kontakta Anders Nordström
Kommentarer