Dela nyhet
så gick Halloweendiscot 2024, året då discot helt vilade på dansföräldrar
27 okt 2024 2 kommentarer
Denna text kommer fyllas på och fungera som ett efterlevnadsdokument till 2025s halloweendisco.
För att ha en hållbar föreningen i Gistad SoMK så har ansvaret för uppskattade halloweendiscot helt och hållet förflyttats från enskilda eldsjälar till ett gemensamt ansvar hos dansföräldrarna.
Försöket att fortsätta med det traditionella discot där små väsen hade möjlighet att skapa spännande minnen i Gistad, utan att styrelsemedlemmar tog för stora åtaganden har lyckats.
Denna nyhet ihop med ett mycket välskrivet dokument finns som stöd inför kommande år.
Föräldrarna planerade parallellt (totalt under 3 träningar) medan dansarna repeterade inne i salen tillsammans med dansErika.
Snabbt kom funderingar kring hur olika uppdrag skulle styras upp och snabbt smarta insikter om att det måste finnas något skrivet till nästa år. Hur mycket godis ska det köpas? Finns det något bankkort som man använder, vilket tider ska discot vara? Hur mycket ska det säljas godis för? Etc etc….
Här nedan har vi försökt att samla ihop allt viktigt att komma ihåg till nästa års tradition.
Halloweendiscot 2025 tycker vi att det skulle vara en bra idé att:
1 .Prata med bastugänget (om vi ska ha det på en fredag) i god tid, så att vi inte än en gång behöver komma i sista sekund.
- Ha ETT familjedisco (ex. mellan tiderna 18.00-20.30) för att:
- Det är ganska knöligt att separera två discon och småsyskon är ändå kvar på ”stordiscot”.
- Längre tid att handla i kiosken
- Det är ändå flest på smådiscot.
- Det anmälde sig (genom kalendern) ca 50 personer genom föreningens hemsida
- Fortsätter med att köra biljettsystemet för inträde och kiosk för att:
- Det uppskattades i kiosken där de slapp räkna pengar
- Lättare för barnen
- Gick fortare i kiosken
- Det behövs 2 personer i biljettkiosken
- Det ÄR svårt att köpa till kiosken! Nästa år kan vi tänka så här kring godis, snacks och dricka.
- Ca 5 sorter halloweeninspirerade godisar…alltså ögon, tänder, fingrar m.m. (ungefär 30st (?) av varje)… tar det slut så tar det slut. Eftersom det bara blir ett familjedisco så behöver man inte anpassa att det senare discot ska ha något ”kvar”… då fyller vi på med reservgodis som inte är halloweeninspirerat.
- Vid köp av plockgodis läggs bara en sort i varje påse- så är det lättare att fylla på i skålar (vi fick lova att sortera godiset i kiosken)
- ”Reserv”-godis har med fördel papper på sig för att kunna förvara till någon annan aktivitet.
- Det gick bara åt ca 20 små snackpåsar (Estrella Sourecream och ostbollar) av de 100 snackpåsarna. De såldes för två biljetter=10 kr/st
- På halloweenkvällen är det toppen med
- Dansarna älskar att få vara en del i öppningsceremoni. Det är pirrigt och spännande. Det är så härligt att se hur de laddar och kämpar.
- En tydligt ”bås” för DJn där önskelådan på musik finns. Trevligt om det är flera stolar så att man inte behöver sitt själv.
- Bättre belysning i hallen så man kan hitta sina jackor, kanske går det nästa år att låta ”längre” barn hänga sina jackor inne i omklädningsrummet #”storagrytan”?.... ”se där se där… du behövde böja dig lite för att komma under limbostången … då behöver du inte gödas mer och passar perfekt till stora grytan…. Du kan hänga dina kläder längre in… följ skylten mot ”Stora grytan”….mohaahaha ”
- Minst två i biljettkiosken
- Minst två i godiskiosken
- Bra med kö-avspärrningen
- Städningen gick både trevligt och smidigt.
- Större delen av ihop-plock av pynt gjordes redan på discokvällen där stora dansare gärna hjälpte till.
- Det blir en HEL DEL skräp och pant som måste tas om hand.
Kommentarer
Sandra 28 okt 2024
Snyggt sammanfattat! En liten rättelse bara- småpåsarna med chips/ostbollar såldes för 2 biljetter/st.
Erika Hinders 30 okt 2024
Bra uppfångat! Nu har jag fixat till det :)