Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Kategorier
Frågor & Svar / Nya betaltjänsten / Vad händer om någon betalar men anger fel OCR-nummer?

Vad händer om någon betalar men anger fel OCR-nummer?

När en medlem eller organisation betalar sin faktura via sin internetbank måste ett giltigt OCR-nummer anges för att betalningen ska kunna genomföras. Efter genomförd betalning tar det i regel en bankdag innan den finns matchad mot rätt faktura i Svenskalag.

I vissa fall kan betalningar gå igenom även om OCR-nummer saknas eller är felaktigt. Exempelvis om en medlem betalat via privatgiro-talong eller utländsk bank. Eller om en sponsor importerat betalningen till banken från ett bokföringsprogram.

Om detta händer har Svenskalag & Ping Payments ett system för att matcha betalningen mot rätt faktura. Vi jämför helt enkelt den information som banken ger oss med den information som finns i Svenskalag.se.

• Från banken får vi info om vem som betalat, adress, postnummer, ort, belopp, betaldatum och eventuellt OCR eller meddelande.
  • I Svenskalag finns all info om själva fakturan samt person- och adressuppgifter till fakturans mottagare och eventuella målsmän.

Eftersom denna matchning innebär ett manuellt arbete kan det ta några extra dagar att pricka av dessa betalningar.

Skulle det vara omöjligt att säkerställa vilken faktura som betalningen avser kommer pengarna att returneras till betalaren tidigast efter 90 dagar. Det finns alltså tid för betalaren att inkomma med underlag som gör att Ping Payments kan matcha betalningen mot rätt faktura.