Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Frågor & Svar / Närvaro / Hur fungerar export av närvaro till Rbok?

Hur fungerar export av närvaro till Rbok?

Rbok är ett system som många kommuner använder sig av för att samla in föreningars närvaro. I Rbok är kommunens bidragsregler inlagda vilket gör att man som förening får en bra överblick över de kommunala närvarokorten som skapas utifrån föreningens närvaroföring. Det är även via Rbok som föreningen skickar in sin kommunala ansökan.

Svenskalag.se > Rbok > Er kommun
Om ni aktiverat Rbok i Svenskalag.se räcker det med att era ledare för närvaro på sina aktiviteter i Svenskalag.se. Så fort ni gör en förändring i Svenskalag.se (Lägger till/tar bort/redigerar en aktivitet, för närvaro eller ändrar födelsedatum på en närvarande person) exporteras ändringarna till Rbok. Export sker vid kl 23 varje kväll. Några timmar efter exporten finns datan i Rbok.

Kontrollera närvaron i Svenskalag.se innan ansökan
Innan ni skickar in er ansökan i Rbok är det viktigt att kontrollera att ni har:

1. lagt in alla era aktiviteter i Svenskalag.se
  2. fyllt i närvaro på alla aktiviteter
  3. kryssat in minst en ledare per aktivitet
  4. sett över eventuella krockar i Rbok
När ni känner att ni är klara med detta är det bara att skicka in ansökan i Rbok.