Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Kategorier
Frågor & Svar / Närvaro / Hur fungerar integrationen med IdrottOnline?
Tillbaka

Hur fungerar integrationen med IdrottOnline?

Alla idrottsföreningar kan integrera Svenskalag.se med IdrottOnline. Integrationen innebär att personer, närvaroförda aktiviteter samt närvaro exporteras löpande till föreningens sida på IdrottOnline (IOL). Exporten sker 4 ggr per dygn.

4 stora fördelar att integrera

  1. Enkelt att föra närvaro och ansöka om LOK-stöd
    Ni behöver bara närvaroföra er aktiviteter i Svenskalag. Eftersom all närvaro förs över till IdrottOnline behöver ni endast logga in i IdrottOnline när själva ansökan ska skickas in, dvs två gånger per år. Ansökan kommer att vara ifylld med all närvaro och ni behöver bara bekräfta och skicka in den.

  2. Utövare slussas vidare till licens- och tävlingssystem
    Alla utövare exporteras till IdrottOnline med rollkategorin "Utövare". Det gör att specialförbundens licens- & tävlingssystem kan hämta dessa utövare från IdrottOnline.

  3. Utbildningar (ex. SISU-lärgrupper)
    Då alla personer exporteras till IdrottOnline underlättar det för er när ni ska redovisa och föra närvaro på eventuella SISU-utbildningar i IdrottOnline.

  4. Skapa kommunfiler för kommunalt aktivitetsstöd
    De föreningar som skapar sin kommunfil i IdrottOnline kan fortsätta med det även om all närvarodata kommer från Svenskalag.

Hur aktiverar vi integrationen?
  1. Logga in i IdrottOnline > aktivera integrationen Svenskalag.se enligt bilden nedan.
    (För att kunna göra detta behöver du vara klubbadministratör, ordförande, kassör, LOK-stödsansvarig, firmatecknare eller huvudadministratör)
  2. Logga in i Svenskalag > klicka på Kugghjulet > Inställningar > Kontaktuppgifter. Säkerställ att ni har samma org. nummer i Svenskalag som i IdrottOnline.

När ni gjort detta kommer överföringen att starta inom 24 timmar.

Vad kostar det?
Integrationen ingår i vårt grundpaket. Se priser här.

Kan ett enskilt lag aktivera exporten?
Nej. Det är föreningen som måste stå bakom beslutet att data ska överföras.

Vad exporteras till IdrottOnline?
- Alla personer i registret med personnummer *
- Alla närvaroförda aktiviteter. (Ni kan stänga av exporten för enskilda aktiviteter)
- All närvaro

*För personer med svenskt personnummer skickas endast personnr. För de utan svenskt personnummer (ex nyanlända) skickas namn, födelsedatum, adress och aktuellt medborgarskap. 

När medlemmarna förts över till IdrottOnline tilldelas de adressuppgifter från SPAR. Denna uppdatering sker en gång i veckan i IdrottOnline. Vissa medlemmar i IOL kan även ha e-postadress, mobilnummer och andra kontaktuppgifter. Dessa uppgifter kommer inte från Svenskalag utan fanns på individen i IOL sedan tidigare. Personen kan exempelvis ha varit med i er eller annan idrottsförening tidigare.

Eftersom målsmän ej exporteras skapas inga kopplingar mellan barn och målsmän i IOL.

Vilken rollkategori får personerna i IdrottOnline?
- Utövare får rollkategorin Utövare
- Ledare får rollkategorin Aktivitetsledare
- Styrelse och Personal får rollkategorin Organisationsledare
- Volontärer får rollkategorin Funktionärer 
- Stödmedlemmar, Supportrar och Familjemedlemmar får rollkategorin Övriga

Vad händer om vi ändrar/tar bort en aktivitet, eller justerar närvaron i Svenskalag?
Alla ändringar exporteras till IOL var sjätte timme. Detta gäller även om ni tar bort aktiviteter eller närvaromarkeringar.

Vad händer om vi tar bort en person ur vårt register i Svenskalag?
Personen kommer även att tas bort i IOL.

Vad händer om vi gör ändringar i IOL, påverkar det något i Svenskalag?
Nej. IOL kan ej skicka information tillbaka till Svenskalag.se. Var därför noga med att endast jobba löpande i Svenskalag.se.

När sker exporten?
Exporten sker 4 ggr per dygn och ni kan tydligt se i Svenskalag.se när den senaste exporten gjordes. När det är dags att ansöka om LOK-stöd kan det dock vara bra att ni har gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag 5 dagar innan sista ansökningsdag. Detta p.g.a. att många föreningar kompletterar sin närvaro i slutet på varje ansökningsperiod.

Medlemmar exporteras som sagt 4 ggr per dygn året runt. Dock exporteras inte närvaro för den aktuella perioden förrän ansökningstiden för den föregående perioden har gått ut. Vi börjar alltså skicka vårterminens närvaro 26 februari och höstterminens närvaro 26 augusti.

Vad händer i IdrottOnline efter exporten?
När aktiviteterna läses över går IdrottOnline igenom dessa enligt LOK-stödsföreskrifterna och aktiviteten får "tummen upp" (godkänd LOK-stödsaktivitet) eller "tummen ner" (icke godkänd LOK-stödsaktivitet). Läs mer om vad som händer i IdrottOnline på www.rf.se/bidragochstod/lok-stod/inlasningtillidrottonline

När kan vi senast göra ändringar inför en LOK-stödsansökan?
För att säkerställa att all närvaro förs över korrekt innan sista ansökningsdatum bör ni ha gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag.se senast:
20 februari (höstens ansökan)
20 augusti (vårens ansökan)

Kan vi aktivera integrationen trots att andra sektioner i föreningen använder andra föreningssystem?
Ja, det går bra.