Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Frågor & Svar / GDPR / Vem är personuppgiftsansvarig?

Vem är personuppgiftsansvarig?

Det är alltid föreningen som är personuppgiftsansvarig (PUA) för de personuppgifter som behandlas i Svenskalag.se.

Svenskalag är personuppgiftsbiträde till föreningen. Detta regleras i ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan föreningen och Svenskalag.

Administratörer kan hantera personuppgifter
Föreningen tillsätter vilka individer som ska kunna hantera personuppgifter i föreningen samt i respektive varje lag/grupp. För att hantera personuppgifter behöver man ha behörigheten Administratör. Detta innebär att en administratör kan be Svenskalag.se och dess medarbetare att behandla de personuppgifter som administratören ansvarar för.

Vår rekommendation är att ni är restriktiva med hur många personer som tilldelas denna behörighet. På föreningsnivå brukar det räcka med med 2-4 personer. I en grupp behöver man oftast inte ha fler än 2-3 administratörer.