Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Frågor & Svar / Fakturering / Pricka av fakturor

Pricka av fakturor

Denna information är endast relevant för de föreningar som använder den gamla faktura- & betaltjänsten i Svenskalag. Om ni använder vår nya betaltjänst prickas alla betalningar av automatiskt, oavsett betalsätt.

Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst är det hög tid att göra det nu.

I vår gamla betaltjänst finns det tre sätt att pricka av fakturor på:

Automatisk avprickning (Integration mellan Bankgirot och Svenskalag)
Genom att aktivera tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank kan informationen om era inkommande bankgiro-transaktioner skickas till Svenskalag varje natt. Det betyder att alla betalningar som sker till ert bankgiro idag finns avprickade i Svenskalag imorgon.
Kostnaden per avprickad faktura är 3,75 kr inkl. moms. Läs mer här

Avprickning av flera fakturor på samma gång
Om er förening har tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank samlas alla inbetalningar per dag i en fil (.txt) som kan laddas ner från er Internetbank. För att pricka av fakturorna i Svenskalag.se med hjälp av filen klickar du på Verktyg > Ladda upp betalfil och laddar upp filen.

En faktura i taget
Gå till Fakturor, sök på fakturan som du har mottagit en betalning för, klicka på den gröna sedelbunten till höger på fakturaraden. Fyll i beloppet som du mottagit samt det datum som beloppet mottogs och klicka sedan på Spara för att registrera betalningen.