Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Frågor & Svar / Fakturering / Vilken bokföringsmetod ska vi använda?

Vilken bokföringsmetod ska vi använda?

Inom bokföring finns det två olika bokföringsmetoder: kontantmetoden och faktureringsmetoden. Vilken metod ni väljer är upp till er, men man brukar säga att kontantmetoden är något enklare att förstå sig på och det blir färre poster att bokföra i ert bokföringsprogram. Om föreningen omsätter minst 3 miljoner måste ni dock använda faktureringsmetoden.

Svenskalag.se är anpassat för båda metoderna och ni ställer in vilken metod ni använder under Fakturering > Inställningar > Allmänt.

Kontantmetoden
Denna metod används av de flesta idrottsföreningar i Sverige. Den innebär att ni inte behöver bokföra de fakturor som skickas, utan era intäkter bokför ni först när ni får in pengarna på kontot. Samma sak gäller vid återbetalningar eller betalningar till leverantörer.

Vid bokslut måste dock samtliga fakturor som ännu inte betalats bokföras som en kundfordran på den sista dagen i räkenskapsåret. Därför kallas ibland kontantmetoden för bokslutsmetoden. För att få fram denna siffra använder ni rapporten under Rapporter >  Kundreskontra i Svenskalag.se.

Faktureringsmetoden
Om ni använder faktureringsmetoden ska alla fakturor ni skickar bokföras på fakturadatumet. Betalningen bokförs sedan separat när den utförs. Faktureringsmetoden är obligatorisk för verksamheter som har en omsättning på över 3 miljoner kronor.

En skickad faktura bokförs som en intäkt i resultaträkningen och som en kundfordran i balansräkningen. När sedan betalning erhålls, bokförs detta så att kundfordran försvinner. Det betyder att bokföringen sker i två etapper.

Tips för att spara tid
Genom att använda våra SIE-filer kan ni få över bokföringen till ert bokföringsprogram på under 3 minuter per månad. Läs mer här.