Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Frågor & Svar / Allmänt / Vad innebär den nya dataskyddsförordningen (GDPR)?

Vad innebär den nya dataskyddsförordningen (GDPR)?

Vi har tagit del av Datainspektionens utredning av den nya dataskyddsförordningen som bl.a. kommer att ersätta PUL och träder i kraft den 25 maj 2018. Vi ser över vad den nya förordningen innebär för Svenskalag.se och dess användare; det vill säga föreningar likaväl som de personer som finns registrerade i föreningarna, och kommer att kommunicera eventuella förändringar i god tid inför att den nya förordningen träder i kraft.

Uppdatering Mars 2018:
Vi har kartlagt hur GDPR påverkar vårt och våra föreningars arbetssätt samt tagit fram en handlingsplan för vårt arbete med GDPR. Läs mer här.

Riksidrottsförbundet (RF) arbetar med att ta fram en uppförandekod för idrotten som bransch, som alla anslutna organisationer förväntas ansluta sig till. Prelimärt datum för offentlig publicering är 28 mars 2018.

RF kommer även att publicera en offentlig webbsida med instruktioner, riktlinjer, dokument och utbildningsmaterial gällande GDPR.

För den som är intresserad att läsa mer i detalj vad den nya dataskyddsförordningen innebär finns information hos Datainspektionen: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen