Dela nyhet
Handbollssäsongen 24/25
5 sep, 22:19 1 kommentar
Uppdaterad 23 september med info om nya träningstider och tränarorganisationen.
-------------------------------
Nu startar handbollssäsongen 2024/2025! Vi försöker att samla övergripande information i den här nyheten. Har ni frågor, vänligen kontakta oss ledare!
Laget
Vi kommer även i år att vara ett blandat gäng med tjejer födda 2011, 2010 och 2009. Inför säsongen har vi i klubben diskuterat de olika alternativ som funnits för främst 2011:or och 2009:or. Nedan är vad som gäller för respektive årgång.
Födda 2011
Ni är välkomna att spela i det här laget i år eftersom seriespelet i F14 har riktåldern 2011/2010. Några av er har tidigare tränat med det yngre laget (födda 2011/2012). Det finns en möjlighet att vara kvar i det laget om Viktor och gänget söker dispens hos förbundet men som sagt, ni är mer än välkomna att hänga med oss!
Födda 2010
Inga förändringar för den här årgången. Det blir handboll som vanligt! :-)
Födda 2009
Då F16/F19-laget (födda 2008 och äldre) tyvärr inte fick ihop en nog stor trupp i år kommer 2009:orna fortsätta att spela i det här laget. Vi kommer att söka dispenser för alla 2009:or. Det inte kommer att vara något problem att få dispens eftersom klubben nu inte har något äldre lag.
Sluta eller pausa?
Om det är någon som vet redan nu att man inte kommer fortsätta eller kanske bara ta en paus, meddela gärna det till oss tränare så underlättar det för vår planering.
Träningar
Utifrån de förutsättningar vi har tränarsidan kommer vi att ha träningar enligt nedan.
- Måndagar 18:30-20:00 på Lugnet A där första halvtimmen är uppvärmning och "prehab", dvs skadeförebyggande träning, utomhus. Ta med joggingskor.
- Torsdagar 19:00-21:00 på Lugnet A. Första 45 minuterna är gympass i LIU/NIU-gymnasiets gym.
- Fredagar 17:00-18:00 på Lugnet A. Vi ska försöka hålla igång träningstiden på fredagar också så ofta det går. Troligtvis blir det mycket spel på de här träningarna. Ibland kanske vi börjar en halvtimme tidigare med uppvärmning utomhus men info om det kommer i kallelsen i sådana fall.
Som vanligt skickas kallelser till alla träningarna. Det är viktigast att svara på kallelsen om man inte kan komma för att vi ska kunna planera träningarna så bra som möjligt.
Första träningen är 23 september.
Seriespel
Vi spelar i år i serien F14 Norra nivå 2, dvs "samma" serie som förra året. Båda nivåerna på F14-serierna är tänkta för tjejer födda 2011 och 2010.
Vi kommer att söka dispens för de som är födda 2009. I sämsta fall medför det att max två 2009:or får deltaga per match men förhoppningsvis får vi inga begränsningar.
Första matchen är redan 5 oktober hemma på Lugnet A. De allra flesta matcherna ligger nu inne i kalendern här på lagsidan.
USM
Även i år är vi anmälda till USM och även här samma klass, F14, som förra året. Boka redan nu in helgerna 12-13 oktober, 7-8 december, 1-2 februari och 22-23 mars.
Vid USM behöver vi sova över och det kan vara såväl luftmadrass i skolsalar som hotelövernattning. Förhoppningsvis kan klubben stötta laget ekonomiskt för boende- och reskostnader i samband med USM även i år.
F14-klassen är för årgångarna 2011 och 2010 och USM är hårdare vad gäller dispenser. Här gäller att laget får ha max två överåriga, dvs max två 2009:or, och de två får inte bytas ut under USM-säsongen. Här kommer vi alltså behöva hitta en lösning om det är fler än två 2009:or som vill spela USM.
Cuper
Vi spelar som vanligt vår egen Kopparcupen 3-5 januari och Sundsvall Cup 14-16 mars.
Ledare, tränare, volontärer
Vi får ett tillskott på tränarsidan i form av Ann Berg och Drago Vuckovac, båda har varit engagerade i det nu nedlagda F16-laget, samt Hanna Vahlström, mamma till Hilma. Tillsammans med Anna kommer vi kunna få bra tränarresurser även i år. Det kan dessutom vara nyttigt med nya ögon och att tjejerna får höra nya röster.
Om du som förälder har, eller vet någon som har, kunskaper inom en annan idrott så välkomnar vi någon gång ibland att bryta av och köra en annorlunda träning. Exempelvis kanske du har brottarbakgrund, kan löparteknik eller något annat, hör av dig i sådana fall så kan vi planera in det. Företrädesvis på en av våra fredagsträningar.
Utöver tränarfrågan är det än viktigare i år att laget får hjälp av fler föräldrar med ex sekretariat och iordningställande vid hemmamatcher, planering av resor till bortamatcher, planering av USM-helger mm.
Sekretariatsutbildning
Nu under september brukar det anordnas ett antal tillfällen med sekretariatsutbildningar. Kursen tar ca 3h en vardagskväll och oftast kan vi gå den i Falun eller Borlänge. Dagar och tider kommer så fort info finns. Tänk på att vi måste ha utbildade personer i sekretariatet för att kunna arrangera hemmamatcher. Rekommenderat antal utbildade per lag är ca 5 stycken. Du som gick kursen förra året behöver inte gå den i år igen.
Uppstartsmöte föräldrar
Tisdag 17 september kl 20:00 är det uppstartsmöte för oss föräldrar i Falu HK:s klubbstuga på Lugnetvägen 1B.
Kommentarer
Maria Sundberg 22 sep, 15:02
Glöm inte att anmäla er till usm senast imorgon. Jag måste definitivboka boende på Scandic på tisdag fm.