Tre nyheter för dig som fakturerar medlemmar

Denna nyhet vänder sig till dig som sköter medlemsfaktureringen i Svenskalag. Nyheten innehåller en liten förändring samt två nya hjälpmedel som vi hoppas ska underlätta ditt arbete.

1. Ändring: Alla filter är valda från början

När du ska skapa en faktura nästa gång kan det vara så att fler medlemmar än tidigare visas i listan. Det beror på att alla filter är ikryssade från början. Så, om du t.ex. ska fakturera för kläder, lotter eller liknande behöver du ändra något filter. Om du däremot ska fakturera medlemskap rekommenderar vi dig att kryssa ut samtliga filter markerade i gult ovan.

2. Nyhet: Provtränande

Nu ser du tydligt vilka personer som provtränar. Till höger om personens namn visas ett P om denne provtränar. Genom att hålla muspekaren över P:et ser du i vilken eller vilka grupper personen provtränar i.

3. Nyhet: För de föreningar som byter till Svenskalag mitt i en säsong

Vi har många föreningar som börjar använda Svenskalag när säsongen redan börjat. Då brukar det finnas medlemmar som redan betalt sin medlemsavgift via det gamla systemet.

För att undvika att dessa medlemmar dubbelfaktureras kan vi importera deras betalningar så att personerna räknas som betalande medlemmar i Svenskalag.

Detta innebär även att ni tydligt ser när ni ska fakturera vilka som redan betalt säsongens medlemskap (grön bock ovan). Det går också att filtrera bort dessa personer ur listan. Genom att hålla muspekaren över en grön bock ser ni i vilket system som medlemmen betalade.