Dela nyhet
Sammanfattning föräldramötet 6 april
14 apr 2024 0 kommentarer
Hej. Här kommer en kortare sammanfattning från föräldramötet vi hade den 6 april.
Matchkläder
Vi har för avsikt att varje spelare skall ha en röd samt en blå matchtröja som man ansvarar för under säsongen. Vi behöver därför veta vilken tröjstorlek man behöver. Detta har vi skickat ut ett separat mejl om för några dagar sedan. I det önskar vi att man skriver vilken tröjstorlek man behöver.
Matcher
Nytt för i år är att vi spelar 7-mannafotboll. Detta innebär även att sammandragen försvinner och vi istället kommer köra en match på 3x20 min per gång. Vi har även i år anmält två stycken lag. Det kommer innebära att det är match nästintill varje helg. Vi ledare ska försöka dela upp lag så man vet om grabben har hemma eller bortamatch i god tid innan aktuellt datum. Vi får själva planera in vilka speltider vi önskar på våra hemmamatcher. Önskemål som uppkom var att de flesta föredrog lördagar att spela och då antingen tidigare på förmiddagen eller senare på eftermiddagen, detta för att kunna hinna med annat på dagen.
Vi sade även att de tillfällen vi själva får bestämma tid så spelar vi på olika tider så man kan plocka spelare från andra laget om det skulle saknas folk. Detta innebär då att vi behöver ha god framförhållning så vi hinner få in ersättare vid behov.
Kallelser
Vi nämnde att det överlag är mycket bra svarsfrekvens på kallelserna vi skickar ut. Dock finns det några som verkligen behöver förbättra sig. Vi vill inte behöva jaga besked om man kommer eller inte. Detta kommer bli oerhört viktigt när matcherna drar igång. Det kommer bli så att har man inte svarat efter att sista anmälningstiden gått ut (kommer antagligen bli 2 dagar innan match) räknar vi inte med att man kommer dyka upp och vi kallar då in
en ersättare som får följa med istället.
Vi önskar att man har tankesättet att "om inget oförutsett dyker upp så kommer sonen till träningen" - då kryssar man i "kommer". Sedan kan det såklart dyka upp saker man inte planerat för eller att man blir sjuk.
Vet man om att man har annat planerat på aktuell dag, kryssar man i "kommer inte".
Som sagt så sköter de absolut flesta detta helt fantastiskt men det är en klick som behöver förbättra den biten.
Kiosk/ekonomi
Vi har ca 14.800kr i vår lagkassa. Detta är pengar som framförallt kommit in när vi haft kioskverksamhet på våra sammandrag. Helt fantastiskt! Dock kommer den inkomstkällan utebli framöver då sammandragen försvinner. Vi diskuterade att vi skulle försöka tillhandahålla en enklare kiosk när vi har hemmamatcher. Då får vi kanske in en liten summa som kommer till lagkassan.
Pengarna som hamnar i lagkassan använder vi när vi exempelvis vill köpa in något eget träningsmaterial till laget samt till anmälningsavgifter för cuper. Det är även denna kassa som vi kommer behöver använda om vi ska försöka kunna åka till Gothia cup om några år. Som sagt så ser ekonomin bra ut, men inkomstkällan kommer inte vara lika stor framöver.
Cup/sammandrag
Varje år bidrar föreningen med en summa för att vi skall kunna åka på cuper. Vill man åka på en cup får man betala en anmälningsavgift per lag man anmäler. Vi har anmält två lag när vi åkt iväg. Anmälningsavgiften varierar men brukar ligga omring 800kr - 1.500 kr per lag.
Vi diskuterade huruvida det fanns intresse för att åka på cuper. Det fanns intresse beroende på när dessa cuper spelades. Då vi spelar match nästan varje helg, är endast cuper som ligger under serieuppehållet aktuella. Vi skulle hålla lite utkik om det fanns något passande.
Ett alternativ som diskuterades var att anordna ett eget "sammandrag" under somamren. Då har vi möjlighet att få in lite pengar till laget. Detta förslag kändes intressant även om det också är kul att åka iväg på cuper.
Försäljningar
Dessa återkommande försäljningar diskuterades. Vi ledare skall försöka få fram en ungefärlig årsplan över när man skall sälja saker.
Förr hade varje lag en egen lagkassa där all försäljning gick direkt in till laget. Detta är tyvärr inte godkänt längre utan föreningen måste ha ett gemensamt konto. Det innebär att det man säljer hamnar i en gemensam kassa. Sedan får varje lag en viss procent av det man sålt för insatt på sitt egna lagkonto.
Med andra ord så ju mer vi lyckas sälja, desto mer kommer gå direkt till vårt lag. Men varje familj gör så gott man kan. Övriga pengar som föreningen får in via försäljningar, går bl.a. till planhyror, domaravgifter, matchkläder, västar, bollar m.m. Detta är enorma summor vilket innebär att inkomsterna som försäljningarna ger blir väldigt viktiga för föreningen.
Emma Wallberg har tidigare haft ansvar för att hålla i dessa försäljningar. Hon har gjort det föredömligt och vi tackar henne ödmjukast för hennes insats! Hon har nu ersatts av Gabriela Hriczová som kommer ansvara för detta framöver med hjälp av övriga ledare i laget.
Nytt för säsongen är att vi skall sälja Ravelli. Det kom ut ett separat mejl om detta häromdagen.
Utvecklingssamtal
Under våren kommer utföra individuella utvecklingssamtal med spelarna i laget. Syftet är att säkerställa att alla spelare trivs och har roligt i laget där fotbollsspelandet och den individuella utvecklingen ska främjas. Det går att jämföra med utvecklingssamtalen i skolan i motsvarande åldrar.
Samtalet genomförs normalt mellan ledare och spelare i samband med träning. Vi går igenom en mall med drygt 10 frågor för att sedan avsluta med att gå igenom föreningens värdegrund med särskilt fokus på beteende och språkbruk.
Övriga frågor
Under denna punkt uppkom önskemål om att vi när tillfälle ges kommer ordna omklädningsrum så grabbarna byter om tillsammans. Detta för att bygga på lagkänsla samt få in rutiner som dusch m.m. Detta kommer framförallt bli aktuellt vid kommande matcher. Det är dock inget krav att man byter om tillsammans men just snacket i omklädningsrummet är ofta någonting man saknar när man sedermera slutar spela fotboll. Det vore alltså ett trevligt inslag för att bygga på lagkänslan.
Kommentarer