Integration med Rbok lanserad

Rbok är ett nytt bidragssystem som fler och fler kommuner väljer att ansluta sig till. Precis som andra liknande bidragssystem, exempelvis ApN och Interbook, räknar Rbok ut hur mycket kommunalt aktivitetsstöd föreningen får. Det är i Rbok föreningen loggar in och genomför bidragsansökan.

För att aktivitetsstödet ska kunna beräknas och betalas ut krävs det att er förening skickar er närvarodata som finns i Svenskalag till Rbok.

Integration mellan Svenskalag och Rbok

Under våren har vårt utvecklingsteam byggt en integration med Rbok. Integrationen gör att ni som förening slipper ladda upp DAK-filer* i Rbok. Istället exporteras alla aktiviteter och all närvaro automatiskt till Rbok vid kl 23 varje kväll. Några timmar efter exporten finns datan i Rbok.

Det fungerar alltså på samma sätt som våra integrationer med IdrottOnline eller ApN. (Förutom att IdrottOnline eller ApN tar emot data var sjätte timme).

Om er kommun är ansluten till Rbok bör ni kontakta kommunen och säkerställa att ni har en inloggning dit. Därefter loggar ni in i Svenskalag > klickar på LOK-stöd > Kommunalt stöd och följer instruktionerna för att koppla ihop Svenskalag med Rbok.

* DAK-fil står för Digitalt Aktivitetskort och innehåller alla aktiviteter och dess närvaro.

Vilka kommuner är anslutna till Rbok idag?

Umeå, Kristianstad, Tidaholm, Haninge, Malmö, Växjö, Vallentuna, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Söderhamn, Tibro, Lindesberg, Salem, Nykvarn, Uddevalla.

Under hösten 2022 är även Uddevalla, Ängelholm, Habo och Heby på gång med införandet av Rbok.